قالب وبلاگ

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
> >

طارم گیاهپزشک

پارازیت:

   

تخمهای بید غلات که توسط زنبور تریکوگراما پارازیت شده و سیاهرنگ می شوند در نهایت در کارت زنی مورد استفاده قرار می گیرند. بدین منظور باید ابتدا اتاقکهایی که اصطلاحا کابین نامیده می شود آماده کنیم. شایان ذکر است که قبل از انتقال سوش اولیه به کابین آنرا تحت شرایط کاملا کنترل شده و مطمئن در حد کافی تکثیر نمود و سپس به کابین منتقل کرد.

 

اتاق پارازیت (کابین):

ابعاد کابین بسته به اتاق پارازیت که در ساختمان انسکتاریوم در نظر گرفته اید میتواند متغیر باشد اما بهترین ابعاد که من به تجربه بدست آورده ام 1*3 متر و به ارتفاع 2 متر است که در یک اتاق 3*4 به راحتی میتوان دو کابین روبروی هم گذاشت و بین آندو سری لامپهای مهتابی را قرار داد.

نحوه ساخت بدین صورت است که توسط نبشی ها یک مکعب مستطیل به ابعاد فوق ساخته، سپس با پارچه مشکی یک چادر کعبی شکل که یک طرف آن با سلفون شفاف دوخته شده است، می پوشانیم. ابعاد سلفون باید طوری باشد که دقیقا روبروی لامپهای مهتابی قرار گیرد. فاصله بین لامپها داخل اسکلت چوبی را 20 سانتیمتر در نظر میگیریم.

(در صورتی که بخواهیم یک کابین دوطرفه داشته باشیم میتوانیم ابعاد کابین را 2*3 متر در نظر بگیریم و دو سوی آنرا سلفون شفاف بکشیم. در این حالت کابین در وسط اتاق قرار می گیرد و منبع تامین نور دو ردیف لامپ در دوطرف آن خواهد بود.)

برای جلوگیری از پخش نور می توان از فویل آلومینیومی در بالای اسکلت مهتابی استفاده نمود و بدین ترتیب نور را در تمام سطوح پنجره کابین متمرکز ساخت. برای قرار دادن تخم ها و زنبورها از نخ محکم و گیره لباس استفاده می کنند.

روش قرار دادن تخم ها و زنبورها بدین صورت است که برگه های تخم را بطوریکه روی برگه (که تخم به آن چسبیده) به سمت پنجره و چسبیده به سلفون باشد توسط گیره آویزان می کنند. هر برگه تخم سیتوتروگا به مدت 5 روز در کابین می ماند و در روز ششم آن را برای برش برمیداریم. درست مقابل پنجره و به نخهای دیواره عقبی، سوش ها را آویزان می کنیم و چون زنبورها نورگرایی مثبت دارند به طرف پنجره کابین پرواز کرده و بروی تخم ها می نشینند. این عمل باعث می شود که فقط زنبورهای بالدار ازدیاد نسل نمایند.

بهترین دما برای اتاق پارازیت 25-24 درجه و رطوبت 80-75 درصد است. در اثر بالا رفتن دما نرزایی زیاد می شود. روش تشخیص بدین صورت است که زنبورهای نر بیشتر بر روی سلفون پنجره می نشینند و زنبورهای ماده بیشتر بر روی تخمها.

برش و کارت زنی:

   

برش برگه ها:

نحوه برش برگه های پارازیت شده بسیار حائز اهمیت است زیرا این برش باید بصورتی انجام شود که تعداد 600 عدد تخم پارازیت شده برای هر تریکوکارت بریده شود. روش برش با توجه به نوع توزیع تخم ها روی برگه و درصد تخم های پارازیت شده متفاوت خواهد بود. این مرحله باید به دست کارگران مجرب صورت گیرد.

در برش بهتر است از قیچی های با لبه نازک استفاده نمود تا به تخمها آسیب کمتری برسد.

 

کارت زنی:

بعد از برش برگه ها آنها را توسط چسب مایع به تریکوکارتها چسبانیده سپس زبانه تریکوکارت را که به عنوان یک پوشش برای تکه ها بحساب می آید بر روی تخمها بر می گردانیم. باید توجه شود که به تخمها فشاری وارد نشود.

مقدار چسب باید کم (به اندازه یک قطره) باشد تا باعث غرق شدن تخمها نشود.

کارتهای آماده شده را در یک جعبه سوراخدار گذاشته و روی جعبه تاریخ پارازیت و کارت زنی را نوشته و آنرا به سردخانه با دمای 4 درجه انتقال می دهیم.


[ دوشنبه 90/4/27 ] [ 1:53 عصر ] [ سعید حیدری ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سعید حیدری
کارشناس مسئول حفظ نباتات شهرستان طارم