قالب وبلاگ

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
> >

طارم گیاهپزشک

سوش محلی تریکوگراما:

 

در مناطفی که تریکوگرامای پرورشی رهاسازی نشده است می توانیم اقدام به پیدا نمودن تریکوگرامای محلی نماییم که پس از یافتن تخمهای پارازیته آنها را در لوله های آزمایش پرورش می دهیم. مثلا در مزارع برنج علاوه بر جستجو برای پیدا کردن تخمهای کرم ساقه خوار پارازیت شده در خود مزرعه باید در میان علفهای هرز اطراف و همچنین مزارع صیفی نزدیک به آن را مورد بررسی و کاوش قرار دهیم و در مزرعه پنبه برای یافتن تخم هلیوتیس پارازیته باید هم مزارع پنبه، یوجه، ذرت و گوجه فرنگی را جستجو کنیم و یا زنبورهایی که در باغات روی آفات درختان فعالیت می کنند برای پیدا کردن تخم پارازیت، باید علفهای هرز پایین و اطراف درختان را نیز جستجو کرده تا تخمهای پارازیت را پیدا نماییم.

از طریق تله گذاری نیز می توان اقدام به شکار زنبورهای بومی نمود بدین ترتیب که برگه هایی حاوی تخمهای میزبان (بید غلات یا افستیا و یا میزبان اصلی) را در مزارع یا باغاتی که احتمال وجود تریکوگراما دارد گذاشته و روز بعد اقدام به جمع آوری آنها می نماییم. پس از چند روز اگر تخمی پارازیت شده باشد تغییر رنگ داده و تیره می شود.

پس از جداسازی تخمهای پارازیت به روش های مختلف در داخل لوله های آزمایش آنها را پرورش داده و مطابق جدول زیر آماربرداری می کنیم:

تاریخ

منطقه

نوع گیاه

مقدار تخم آفت

مقدار تخم پارازیته

درصد پارازیت

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   اگر بخواهیم در آزمایشگاه تخم پارازیته روی میزبان اصلی داشته باشیم باید پروانه آفت را که در حال تخمریزی است را با زنبور تریکوگراما در داخل جعبه های پرورش قرار دهیم.

زنبورهای سوش که برای اولین بار پیدا شده است بعد از پارازیت نمودن تخم ها پس از 5-4 روز می میرند که این زنبورها را داخل الکل 75% ریخته و برای شناسایی اتیکت میزنند.

بیشترین فعالیت تریکوگراما در بهار تا اوایل پاییز است که البته در طول روزهای بسیار گرم تابستان این فعالیت کاهش می یابد. بهترین زمان جمع آوری تریکوگراما شهریورماه است که حداکثر فعالیت تریکوگراما مشاهده می شود


[ دوشنبه 90/4/27 ] [ 1:49 عصر ] [ سعید حیدری ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سعید حیدری
کارشناس مسئول حفظ نباتات شهرستان طارم