قالب وبلاگ

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
> >

طارم گیاهپزشک

ذخیره سازی زنبور تریکوگراما:

   

1) نگهداری کوتاه مدت تریکوگراما:

در شرایط حرارتی 4-2 درجه و رطوبت 90-85 درصد می توانیم تریکوگراما را در فاز پیش شفیرگی در یخچال معمولی هم نگهداری نماییم. در فاز پیش شفیرگی و شفیرگی به مدت 40-30 روز می توان اقدام به ذخیره سازی نمود اما در فاز بلوغ نمی توانیم بیش از 10 روز نگهداری کنیم. در مدت نگهداری، هیچگونه اثر منفی در بیولوژی تریکوگراما بوجود نخواهد آمد.

 

2) نگهداری بلند مدت تریکوگراما:

نگهداشتن درازمدت در مرحله فعال تریکوگراما امکان ندارد. برای اینکه این زنبور را به مدت زیاد ذخیره سازی کنیم باید در حالت نیمه فعال آنرا به دیاپوز ببریم.

تریکوگراما در طبیعت زمستان گذرانی می کند. در مرحله لاروی در زمانی که تغذیه قطع شده و هنوز به مرحله پیش شفیرگی وارد نشده، در پاییز به دیاپوز می رود. ایجاد چنین حالتی در آزمایشگاه برای ذخیره سازی دارای اهمیت است. شرایطی که ایجاد می شود باید شرایط فیمابین طبیعت و آزمایشگاه باشد که این ترکیب کمک شایانی به ما خواهد نمود تا همگام با طبیعت قدم برداریم.

در مرحله اول باید رشد اولیه لاروها را به دیاپوز ببریم که برای این منظور تخم پارازیته را بعد از یک الی دو روز اول در حرارت 23 درجه در روز و 10 درجه در شب با رطوبت 80 درصد و 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی نگهداری کنیم.

مرحله دوم یعنی مرحله رشد لارو (سنین اول) در حرارت 10 درجه نگهداری می شود و بعد از 3 الی 4 هفته این حالت تبدیل به فاز پیش شفیرگی می شود و در این مرحله در حرارت 3-2 درجه و با رطوبت 80-50% می توانیم به مدت 6 تا 7 ماه نگهداری کنیم که هیچگونه تغییرات منفی در زنبور ایجاد نمی شود.

برای خارج کردن زنبورها از حالت دیاپوز نباید مدت از دو ماه کمتر باشد که در این مرحله طی 7 تا 9 روز تخمها را در درجه حرارت های مختلف قرار می دهیم که اصولا در چهار روز اول 70 تا 95 درصد از زنبورها حرکتشان مشخص می شود. (نباید تخم ها را یک دفعه در شرایط بهینه رشدی قرار دهیم).

 


[ دوشنبه 90/4/27 ] [ 1:48 عصر ] [ سعید حیدری ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سعید حیدری
کارشناس مسئول حفظ نباتات شهرستان طارم