قالب وبلاگ

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
> >

طارم گیاهپزشک

بیولوژی و اکولوژی زنبور تریکوگراما:

   

زنبور تریکوگراما Trichogramma sp  . از راسته بال غشائیان و از خانواده تریکوگراماتیده است. این زنبور تخم های پروانه های زیان آور در محصولات کشاورزی را پارازیت می کند. لارو این زنبور زندگی انگلی دارد و غذای آن محتویات تخم آفت است، به همین دلیل تخم های پارازیت زنبور هیچگونه زیانی برای گیاهان ندارد و در نتیجه آزادانه رشد می کند.

تعداد تخمی که زنبور تریکوگراما در داخل تخم آفت می گذارد بستگی به اندازه تخم میزبان (آفت) دارد بطوریکه روی تخم بید غلات فقط یک تخم و روی تخم هلیوتیس 2 تا 4 عدد تخم می گذارد.  تخم های میزبان در نتیجه فعالیت لارو زنبور و تغذیه از جنین آفت به رنگ تیره (قهوه ای تیره مایل به سیاه) در می آید.

چرخه زندگی تریکوگراما از تخم تا خروج زنبور سریع انجام می شود بطوریکه در درجه حرارت 32-30 درجه در مدت 8 روز، در دمای 28 درجه حدود 9 روز، در 25 درجه یازده روز و در دمای 22 درجه حدود 14 روز به طول می انجامد. دمای بهینه برای رشد این زنبور 25-22 درجه و رطوبت 80%-75% می باشد.

حشره ماده می تواند از 50 تا 80 عدد تخم بگذارد در حالی که بید غلات 25 تا 50 تخم می گذارد. در دمای بالاتر 35 و پایینتر از 14 درجه تخم ریزی به ندرت انجام می شود و در دمای زیر 10 درجه به کلی قطع شده و زنبور غیر فعال میگردد.


[ دوشنبه 90/4/27 ] [ 1:48 عصر ] [ سعید حیدری ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سعید حیدری
کارشناس مسئول حفظ نباتات شهرستان طارم