قالب وبلاگ

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
> >

طارم گیاهپزشک

 کنه های شکاری، دشمنان بید غلات:    

   

معمولا در آزمایشگاه هنگام پرورش بید غلات، کنه های شکاری مشاهده می شود که یک نوع از این کنه ها به کنه شکم گنده معروف است. این کنه خیلی سریع در تمام مراحل رشدی بید غلات (تخم، لارو، حشره بالغ) تکثیر پیدا می کند و تمام مراحل رشد را سریعا از بین می برد. بنابراین همیشه باید بطور آماده باش برای مبارزه با این کنه باشیم. کنه های نر به مراتب کوچکتر از کنه های ماده هستند و حرکتشان نسبت به کنه های ماده سریعتر است. سیکل رشد و نمو این کنه ها 4 تا 5 روز است. این کنه های حتی برای انسان نیز زیان آور بوده و وارد پوست بدن می شوند که در نهایت ایجاد خارش و التهاب می نماید.

کنه ها به راحتی و از طریق مواد بیولوژیک وارد انسکتاریوم می شوند. لارو، شفیره، پروانه و حتی تخم بیدی که خریداری می کنید ممکن است آلوده به کنه باشد.

بهترین راه دیدن این کنه ها از طریق بزرگنمایی 5 تا 10 (توسط لوب) بر روی پارچه سیاه رنگ است. چون رنگ عمومی این کنه زرد است به راحتی می توان آنرا مشاهده نمود.

ضدعفونی مرتب سالن ها و اتاقهای انسکتاریوم و وسایلی که بویژه در پروانه گیری و تخمگیری استفاده می شود و همچنین استفاده از پادری های آغشته به کنه کش می تواند در کاهش جمعیت کنه تاثیر به سزایی داشته باشد. همچنین در صورتی که در زمان پروانه گیری آلودگی به کنه مشاهده شود می توان کاورها و قابهای داخل آن را بلافاصله پس از پروانه گیری سمپاشی کرده و این کار را هفته ای 2 تا 3 مرتبه تکرار نمود.


[ دوشنبه 90/4/27 ] [ 1:47 عصر ] [ سعید حیدری ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سعید حیدری
کارشناس مسئول حفظ نباتات شهرستان طارم