قالب وبلاگ

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
> >

طارم گیاهپزشک

 

 

1- اولین کاری که باید برای پرورش افستیا انجام داد تهیه بستر رشده. برای این کار میتونید یک و نیم کیلو آرد گندم بعلاوه نیم کیلو سبوس به همراه مقدار کمی مخمر داخل یه ظرف مثل این تشتها بریزید و بعد از مخلوط کردن یک و نیم گرم تخم افستیا هم روی اون بپاشید و روی اونو با پارچه بپوشونید.

2- بعد از حدود 40 روز یواش یواش اولین پروانه ها رو میتونید ببینید که از اون به بعد میشه اقدام به پروانه گیری کرد.

3- همونطور که می بینید پروانه های بالغ افستیا خیلی بی حال و تقریبا بی حرکتن مگر اینکه ضربه ای بهشون بزنید یا دور از جون فوتشون کنید!

4- ما برای گرفتن پروانه ها از یه اسپیراتور دست ساز خیلی ساده که میتونید عکسشو همینجا ببینید استفاده می کنیم که انتهای اون لوله ای که به جارو برقی وصله با توری پوشوندیم که پروانه های داخل بطری وارد جارو برقی نشن.

5- بعد از گرفتن پروانه ها اونا رو داخل قیف میریزیم. بهتره که داخل هر قیف حدود 500 پروانه داشته باشیم و قیفها رو با فاصله کمی از برگه های زیری قرار بدیم تا پروانه ها تخمهای خودشونو از لای سوراخهای توری کف قیف روی کاغذ بریزن.

 

6- تا اینجا یه سیکل کامل از افستیا رو دیدیم. در صورتی که بخوایم از این حشره برای تکثیر براکون استفاده کنیم باید قبل از اینکه لاروها به شفیرگی برن اونها رو وارد کاور براکون کنیم. بهترین زمان انجام این کار موقعیه که لاروها وارد سن 3 شده باشن یعنی تقریبا یک ماه تا چهل روز از آلوده سازی گذشته باشه. در تصویر پایین میتونید کاور تولید براکن رو ببینید. یه سازه یا همون چارچوب فلزی یا چوبی که طبقاتی با توری فلزی (تور مرغی) در اون ایجاد کردیم و دورتادورشو با پارچه توری پوشوندیم.

7- انتقال آردهای آلوده به لارو افستیا داخل کاور خیلی ساده ست چون به دلیل فعالیت لاروها تمام بستر تولید مثل نمد به هم چسبیده و خیلی راحت میشه جابجاش کرد.

8- بعد از اینکه محتویات تشتها رو به کاور انتقال دادین مقدار اولیه زنبوری که از طبیعت شکار کردین هم وارد کاورها میکنید و درب اون رو میبندین تا زنبورها اقدام به پارازیت لاروها بکنن و تکثیر بشن.

9- در صورتی که پروانه های بالغ افستیا رو داخل کاور مشاهده کردین میتونید با اسپیراتور با کمک جاروبرقی یا به روش دهانی اونها رو بگیرین.

10- تصویر پایین سطح  زیرین طبقه آرد رو نشون میده که میبینید چطور بعلت فعالیت لاروها و تنیدن تارهاشون مثل قندیلهای داخل غار شده.

 زنبورها میتونن هم از رو و  هم از زیر طبقات اقدام به پارازیت لاروها بکنن.

در نهایت شما میتونید با هدایت زنبورها به سمت یه منبع نوری مثل لامپ یا پنجره ای که البته منفذی به خارج از اتاق نداشته باشه با استفاده از همون اسپیراتور شکار کنید و به تعداد مورد نیاز داخل لیوانهای یک بار مصرف ریخته و به مزرعه یا باغ ببرید و رهاسازی کنید.


[ پنج شنبه 91/6/30 ] [ 8:4 صبح ] [ سعید حیدری ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سعید حیدری
کارشناس مسئول حفظ نباتات شهرستان طارم