قالب وبلاگ

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
> >

طارم گیاهپزشک


برگرفته از: Siencedaily

سوسک هرکول

سوسک هرکول با نام علمی Dynastes Herculesعنوان معروف ترین و بزرگ ترین سوسک های کرگدنی دنیای حشرات را یدک می کشد.
    این سوسک متعلق به خانواده Scarabaeidae (سرگین غلتان ها) و بومی جنگل های بارانی آمریکای جنوبی و مرکزی است. قد و قواره این حشره در برخی نرهای فوق العاده نادر تا طول 170 میلی متر نیز می رسد و بی هیچ تردیدی یک هرکول واقعی در دنیای حشرات است.
    سوسک هرکول را به نسبت اندازه اش قوی ترین جانور روی زمین نیز می خوانند چون با شاخ هایش قادر به برداشتن باری تا 850 برابر وزن خود است. البته اندازه بزرگ سوسک هرکول با احتساب شاخ طویلش است که آن را بالاتر از شش گونه همجنس خودش قرار داده و برای کسب عنوان بزرگ ترین سوسک دنیا نیز تنها دو گونه رقیب از خانواده سوسک های شاخک دراز را با 175 و 180 میلی متر جلوتر از خود می بیند. اما اگر به سوسک های هرکول بدون در نظر گرفتن شاخ هایشان نگاهی بیندازیم، شاهد سقوط آنها به رتبه های پایین تر رده بندی در اندازه طول خواهیم بود و آنجاست که حتی ماده ها را بزرگ تر از نرها خواهیم یافت.
    ولی واقعیت این است که سوسک سرگین غلتان بیشتر از هر چیز به واسطه همین شاخ های قفسه سینه ای و جمجمه ایش مورد توجه قرار گرفته است. شاخ هایی که می توانند درازتر از پیکر خود سوسک نیز طویل تر شده و به اصلی ترین عضو بدن این حشره تبدیل شوند، این شاخ بزرگ و پراهمیت در سوسک هرکول عمدتا برای مصاف با سایر نرها مورد استفاده قرار می گیرد و به حشره، ظاهری پرهیبت می دهد که انسان را به یاد جنگجویان افسانه ای می اندازد.
    تاکتیک جنگی هرکول نیز شامل 3 مرحله گرفتن دشمن با شاخ ها، به هوا بلند کردن و سپس کوبیدن بر زمین برای شکستن سر دشمن است. سوسک های هرکول نر و ماده، ظاهر کاملامتفاوتی دارند، به طوری که ماده ها عموما جثه بزرگ تر، ولی قد کوتاه تری دارند و فاقد شاخ معروف هستند. ولی نرها کوچک تر، اما قد بلندتر و رشیدتر بوده و شاخ افسانه ای بسیار زیبایی دارند. لاروهای این حشره بیشتر عمرشان را صرف تونل زدن میان چوب های در حال فساد می کنند که منبع غذایی اصلی آنها محسوب می شود.
    
    
 روزنامه جام جم، شماره 3200 به تاریخ 20/5/90، صفحه 12 (دانش)


[ دوشنبه 90/11/24 ] [ 12:52 عصر ] [ سعید حیدری ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سعید حیدری
کارشناس مسئول حفظ نباتات شهرستان طارم