قالب وبلاگ

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
> >

طارم گیاهپزشک

پروانه سفید آمریکایی

این آفت برای اولین بار در سال 1381 از استان گیلان گزارش شد. لارو پروانه سفید آمریکایی روی دامنه وسیعی از درختان جنگلی، درختان میوه، گیاهان زراعی و علف­های هرز تغذیه می­کند.  این آفت با تغذیه از برگ­ها و کلاً تمام گیاه به مراحل رشد سبزینه­ای گیاه خسارت وارد می­نماید. در بعضی از سال­ها تراکم بالای آفت، درختان را کاملاً بی­برگ می­کند. این حشره شاید دارای بیشترین دامنه میزبانی بین حشرات باشد. لارو این آفت روی 636 گونه گیاهی در دنیا تغذیه می­کند  .   میزبان­های اصلی این آفت شامل: توت، آلبالو، گردو، گلابی، سیب، آلو و گیلاس وحشی می­باشد که بیشتر از آنها تغذیه می­کند.

شکل شناسی: تخم­ها کوچک، سبز رنگ و به صورت مجتمع در زیر برگ­ها گذاشته شده و روی آنها با موهای بدن حشره ماده پوشانده می­شود. لارو به رنگ خاکستری مایل به قهوه­ای، تا 4 سانتی­متر طول و در هنگام رشد کامل دارای 12 زگیل کوچک که توسط دسته موهایی احاطه می­شوند. شفیره به رنگ قهوه­ای و دارای 12 زائده قلاب مانند در انتهای بدن است که در داخل پیله خاکستری رنگی ایجاد می­شود. حشرات بالغ به عرض 3-5/2 سانتی­متر با بال­های باز، و بال­های جلو سفید یا دارای لکه های سیاه رنگ است که به صورت چند ردیف دیده می­شوند. بال­های عقب سفید رنگ با یک لکه سیاه می­باشد.

نحوه زندگی: این آفت در گیلان درای دو نسل در سال است. حشرات بالغ در اواسط بهار ظاهر شده و معمولاً 3-2 روز بعد از ظهور جفت­گیری می­کنند. تخم­ها به صورت مجتمع در سطح زیرین برگ­های درختان گذاشته می­شوند. لاروها در مراحل اولیه به صورت مجتمع داخل لانه­های لاروی روی برگ­هایی که تخم­ها روی آنها گذاشته شده، تغذیه می­کنند. لاروها زمانی که بزرگ می­شوند، لانه­ها را ترک و به سایر برگ­ها مهاجرت نموده و لانه­های توری خود را روی این برگ­ها ایجاد می­کنند.

علائم خسارت: وجود لانه­های لاروی که برگ­ها توسط رشته­های تار به هم می­چسبند از علائم بارز خسارت آفت است.   بی­برگ شدن سریع درختان جنگلی و باغات میوه نیز مشاهده می­شود. لاروها تمام گیاه را مورد تغذیه قرار داده و ایجاد تار می­نمایند. اولین علائم ظهور آفت وجود لانه­های توری و برگ­های بدون پهنک و تنها دارای رگبرگ است. لانه­های توری آفت روی شاخه­های درختان کنار خیابان و جنگل­ها و بوته­ها ظاهر می­شود. تورها بسیار بزرگ شده و به هم متصل شده و از جذابیت درخت می­کاهد. خسارت آفت روی گیاهان زینتی اطراف خیابان­ها مشهود است. لانه­های لاروی معمولاً در سطح خارجی درختان مشاهده می­شوند ولی در تراکم بالا ممکن است به درون سایبان درخت نیز نفوذ نمایند.  

روش­های انتقال و انتشار آفت: این حشره می­تواند با پرواز طبیعی انتشار یابد که این روش مهم­ترین روش انتشار آفت است. تجارت بین المللی نیز از راه­های انتشار آفت به مناطق جدید می­باشد. همچنین همراه بخش­های گیاه و موادی که در بسته­بندی بکار می­روند، قادر به انتقال می­باشد. قدرت تحمل لاروها در مقابل گرسنگی بیش از دو هفته می­باشد و این خصوصیت باعث می­شود که این آفت بتواند توسط وسایل نقلیه منتقل شده و آنقدر زنده بماند تا آلودگی جدیدی را ایجاد نماید. انتشار آفت با انتقال تنه­های درخت که دارای شیار و سوراخ هایی در پوستشان دیده می­شود نیز امکان­پذیر است

 

 


[ چهارشنبه 90/4/29 ] [ 9:26 صبح ] [ سعید حیدری ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سعید حیدری
کارشناس مسئول حفظ نباتات شهرستان طارم