قالب وبلاگ

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
> >

طارم گیاهپزشک

بیماری لکه طاووسی زیتون

 

 

 

مقدمه:                                                     

بیماری لکه طاووسی ، لکه برگی و چشم پرنده نامهایی است که به این بیماری داده شده است . در بیشتر نقاط دنیا این بیماری لکه برگی نامیده شده است. این بیماری در تمام نقاط زیتون خیز دنیا وجود دارد .حساسیت ارقام در مقابل آن متفاوت است اما تقریباً‌همگی آنها در معرض آلودگی هستند.این بیماری فقط به محصول زیتون خسارت زده و در اکثر مناطقی که دارای آب و هوای مدیترانه ای میباشند گسترش دارد.

علائم بیماری:

برگها ،‌میوه و دم میوه در معرض آلودگی به این قارچ قرار دارند. در سطح فوقانی برگها لکه های گرد قهوه ای و زرد متمایل به سبزی به قطر 10-2 میلیمتر ظاهر می شود. در برخی از لکه ها ،‌هاله زرد رنگی تولید می شود که به خاطر تشابه ،‌آنها را لکه طاووسی     می نامند. پس از مدتی روی برگها از اسپورهایی پوشیده می شوند و به رنگ قهوه ای متمایل به سیاه در می آیند.پس از پخش شدن اسپورها ،‌بین غشاء‌و باغت زیرین برگها لایه هایی از هوا ایجاد می شود ک هاین لکه ها را به رنگ سفید نشان می دهد.فعالیت این قارچ روی میوه ها به ندرت ولی روی دم میوه به وفور دیده می شود

زیست شناسی:

مطلوب ترین دوره برای بیماری،‌پاییز و زمستان (در مناطقی با تابستان خشک و زمستان ملایم) یا بهار و اوایل تابستان(در مناطق با زمستانهای سرد) می باشد.بیماری در پایان تابستان و طول پاییز روی برگهای کم و بیش مسن درخت زیتون و در شاخ و برگهای پایینی و میانی درختان در جاهایی که تابش آفتاب و گردش هوا کمتر است بیشتر گسترش می یابد.این بیماری با افزایش رطوبت هوا و بارندگی گسترش یافته و شدت ریزش برگ و میوه به حداکثر می رسد.تابستانهای داغ و دوره های طولانی خشکی ،‌شرایط محدود کننده ای برای این قارچ می باشد.

خسارت:

دمبرگهای آلوده پژمرده،‌پلاسیده و زرد شده و بسیاری از برگهای آلوده قبل از بلوغ می ریزند. که در نتیجه در درختان بارده با ضعیف شدن و مرگ شاخه های کوچک بارده ،‌میزان محصول کاهش می یابد.این بیماری در قسمتهای پایین و سمت شمالی تاج درخت بیشتر بیشتر بروز می کند.

کنترل:

-          بهبود شرایط تهویه در داخل تاج از طریق انجام هرس به موقع و تنک کردن شاخه های انبود درخت

-          تغذیه صحیح و جلوگیری از ضعف درخت (مصرف کودهای پتاسه سبب افزایش مقاومت می شود)

-          دفع علفهای هرز پای درختان

استفاده از قارچ کشهای مسی مانند بردوفیکس(10 در هزار) و یا محلول اکسی کلرور مس (میشوکاپ 3 در هزار) قبل از شروع بارندگیهای پاییزه .در مناطقی که آلودگی شدید و خسارتزا باشد ،‌انجام 3 بار سم پاشی در سال ( یک بار در پاییز و دو بار در بهار)و در صورت کمتر بودن آلودگی انجام یک نوبت سمپاشی در پاییز و سمپاشی دوم در بهار کافی است


[ سه شنبه 90/4/28 ] [ 10:28 صبح ] [ سعید حیدری ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سعید حیدری
کارشناس مسئول حفظ نباتات شهرستان طارم